Nu har det varit riktigt varmt i några veckor och många beklagar sig över att det saknas luftkonditionering på jobbet. Andra klagar istället på att det är för kallt, med den luftkonditioneringen som finns. Så vad säger lagen egentligen om arbetstemperatur?

Vad säger arbetsmiljölagen?

Det är arbetsmiljölagen som bestämmer vilka förhållanden som skall gälla på arbetsplatsen.

Luftkonditionering på kontorI arbetsmiljölagen står att ”arbetsplatser inomhus, arbetslokaler och personalutrymmen ska ha lämpligt termiskt klimat”. Lämpligt är dock ett lurigt ordval i sammanhanget, då olika personer har olika åsikter om vad som är just lämpligt. I AFS 2009:2 kan man också läsa:

Om lufttemperaturen vid lätt och stillasittande arbete varaktigt avviker från 20–24 °C vintertid och 20–26 °C sommartid bör det termiska klimatet undersökas närmare.

Även denna formulering lämnar öppet för tolkningar. Arbetsmiljölagen säger alltså inte exakt vad som gäller, men det finns ändå riktlinjer, som ska skydda den som är anställd och riktlinjerna kan hjälpa till i bedömningen av enskilda fall.

Arbetsgivaren är skyldig att följa föreskrifter

Arbetsgivaren är skyldig att följa de föreskrifter som finns. Hyr man arbetslokalen, är det fortfarande arbetsgivarens ansvar att det råder ett lämpligt arbetsklimat. Det kan dock vara svårt att bedöma vad som är lämpligt, om föreskrifterna är otydliga.

Vart vänder jag mig?

Är man missnöjd över arbetsklimatet, skall man i första hand försöka lösa problemet på arbetsplatsen – prata med chefen helt enkelt. Finns det ett skyddsombud kan man vända sig till skyddsombudet. Saknas skyddsombud kan man också vända sig direkt till Arbetsmiljöverket.

12 tips för hur du själv enkelt ordnar en behagligare arbetsklimat

Det kan ta tid innan situationen löser sig och det finns saker du kan göra under tiden, för att underlätta att arbeta i värmen.

  1. Skaffa en portabel fläkt/luftkonditionering
  2. Öppna fönster, om det inte innebär att varmare luft kommer in
  3. Stoppa solstrålningen med gardiner, persienner eller markiser
  4. Stäng av onödiga värmekällor
  5. Drick mycket och undvik kaffe
  6. Viktigt att få i sig salt
  7. Spola handlederna med kallt vatten
  8. Klä dig svalt
  9. Ta pauser i utrymmen som är svalare
  10. Kan du jobba hemifrån?
  11. Kan du tillfälligt arbeta med andra uppgifter?
  12. Se om du går att ändra ventilationen och/eller luftkonditioneringen

Lagom svalt = Ökad produktivitet

Samtidigt borde det ligga i arbetsgivarnas intresse att se till att det inte blir för varmt på arbetsplatsen. En rad studier visar nämligen att produktiviteten sjunker markant, när temperaturen ökar.

Arbetsmiljö och inomhustemperaturAnnaLuftkonditioneringinomhustemperatur
Nu har det varit riktigt varmt i några veckor och många beklagar sig över att det saknas luftkonditionering på jobbet. Andra klagar istället på att det är för kallt, med den luftkonditioneringen som finns. Så vad säger lagen egentligen om arbetstemperatur? Vad säger arbetsmiljölagen? Det är arbetsmiljölagen som bestämmer vilka förhållanden...