Granskning av Folksams ‘Rapport Värmepumpar 2015’

Folksam släppte i dagarna ‘Rapport Värmepumpar 2015’ där både värmepumpar och värmepumpsbranschen har granskats. Vad som slagits fast är inte någon nyhet för den insatte, men väl värd läsning för den som har tänkt investera i en värmepump.


Man räknar idag med att vartannat småhus har en värmepump installerad för att ge hemmet en behaglig och miljövänlig inomhustemperatur. Luft-luftvärmepumparna har gått från 6 000 skadeanmälningar till 2 000 anmälningar under ett år, vilket är en klar minskning. Även kostnaden för reparation av dessa har minskat. Dock har antalet skador ökat för de andra värmepumpstyperna, något som inte är relativt då även antalet pumpar har ökat.

Färre skadeanmälningar i branschen generellt

Marknaden är under ständig utveckling och mycket har hänt i värmepumpsbranschen på 10 år. Martin Gerre,VD på Polarpumpen, förklarar:

Värmepumpsmarknaden blir bara bättre och bättre. Både utvecklingen av värmepumparna och kraven på certifierade installatörer ger nöjdare kunder, färre reklamationer och fler värmesystem att lita på”

Tomas Liljeberg, teknik och reklamationsansvarig på Polarpumpen, fortsätter:

Jag tror, precis som rapportförfattarna, att anledningen till minskade kostnader är för att värmepumparna har blivit bättre. Nu är allt fler bättre anpassade för klimatet de ska användas i och de flesta värmepumparna levereras med fabriksgaranti.”

Att välja en seriös installatör och återförsäljare är avgörande

Precis som med elektronik och andra vitvaror finns det alltid oseriösa aktörer som försöker tjäna pengar. Idag är det som lekman olagligt att installera en värmepump. Därför är det viktigt att anlita en certifierad kyltekniker och köpa värmepumpen från ett seriöst företag. Martin Ek arbetar som certifierad kyltekniker på företaget EM Kylteknik i södra Sverige:

Jag tycker synd om de kunder som tyvärr anlitar fel installatörer. Det är sanslöst vad jag, alltför ofta, får vara med om när jag kommer ut till en kund som har fått sin pump felinstallerad. Värre är det nästan när någon obehörig installatör har försökt sig på att laga en trasig värmepump, då märks det tydligt att de inte vet vad de håller på med.”

Kontinuerliga förbättringar i branschen

I rapporten behandlas det faktum att Folksam upptäckt överdebiteringar vid skadeanmälningar av värmepumpar. Vid en kontroll av 50 stycken skadeanmälningar där summan tycktes hög från början, räknades ut att det var en prisskillnad på 60 %. Detta har många seriösa aktörer reagerat på. Martin Gerre, VD på Polarpumpen förklarar;

Vi har bland annat hjälpt kunder med en andra bedömning efter att en oseriös firma, som bara är ute efter att tjäna pengar, har gett kunderna ett på tok för högt pris. Vi har till exempel ett fast pris på felsökning, för att kunderna inte ska bli vilseledda.”

Tomas Wiak, produktchef på Daikin Sverige förklarar att de hela tiden arbetar för att ta fram och utveckla mer driftsäkra värmepumpar.

Jag blir lite ledsen när jag läser att det förekommer överdebiteringar på upp till 250 %, trots att det är vid väldigt få tillfällen de har skett. Jag kan tänka mig att det är mindre nogräknade installatörer som föreslår en högre reparationskostnad för att motivera ett utbyte av hela anläggningen. Vi tillverkare måste därför se över hur vi kan förbättra våra konstruktioner så att de blir driftsäkrare samt billigare att reparera utifall något fel inträffar.”

Detta håller även Olav Brudvik, VD på Invest Living med om:

För oss leverantörer gäller det att hjälpa våra återförsäljare att villkora sin försäljning till slutkunden med krav på behörighet. En viktig del i detta är att, genom samverkan med seriösa rikstäckande installationsföretag, kunna integrera erbjudandet om installation och service i slutkundserbjudandet.”

Råd till konsumenten

  • Se till att din leverantör har bra betyg på diverse konsumentsidor på internet exempelvis Trustpilot, Prisjakt, Reco och Eniro.
  • Var inte rädd för att ställa frågor – seriösa återförsäljare ska kunna ge dig svaren du behöver.
  • Fråga om garantin – för bästa möjliga garanti, köp värmepump och installation ihop.
  • Var rädd om din värmepump – följ de sköteselråd som finns angivet för din pump.
  • Följ upp din produkt- och garantidokumentation och glöm inte bort servicetillfällena.
  • Fujitsu har bland annat en certifiering av de återförsäljare som får lov att sälja deras värmepumpar – har företaget du ska köpa av det?
https://www.polarpumpen.se/blogg/wp-content/uploads/2015/12/rapport-vp-folksam.jpghttps://www.polarpumpen.se/blogg/wp-content/uploads/2015/12/rapport-vp-folksam-300x300.jpgLindaKonsumentvärmepumpsrapport
Granskning av Folksams ‘Rapport Värmepumpar 2015’ Folksam släppte i dagarna ‘Rapport Värmepumpar 2015’ där både värmepumpar och värmepumpsbranschen har granskats. Vad som slagits fast är inte någon nyhet för den insatte, men väl värd läsning för den som har tänkt investera i en värmepump. Man räknar idag med att vartannat småhus...