Hoppa till huvudinnehållHoppa till sökfält

Produktrådgivning

Vardagar 08-17

Vi hjälper dig med

  • Produktfrågor
  • Nya beställningar
0770 - 777 600

Kundservice

Vardagar 09-16

Vi hjälper dig med

  • Leveransfrågor
  • Reklamationer
0770 - 777 600
Mina Sidor
Här kan du läsa om hur du installerar och kopplar upp din Climatech GSM-styrning samt får tips på hur du åtgärdar eventuella fel.
I artikeln...
Steg för steg - användning av Climatech GSM styrning
Installation / användning
Felsökning

Så använder du din Climatech GSM-styrning till luftvärmepump

Har du köpt en Climatech GSM-styrning och har lite funderingar kring hur produkten fungerar? Här nedan hjälper vi dig att reda ut lite olika frågor och scenarion som kan uppkomma längs vägen.

Kriterier som behöver vara uppfyllda innan uppkoppling

Innan du kopplar ihop din Climatech GSM-styrning med din värmepump eller luftkonditionering behöver följande kriterier vara uppfyllda:

  • Du behöver ett kontantkort, med pinkoden borttagen
  • Kontantkortet behöver ha tillgång till 2G-nätet, operatörer som inte stödjer detta nätverk är till exempel Tre och Hallon.
  • Du behöver ha täckning på 2G-nätet där styrningen skall sitta.

De flesta av dessa punkter kan operatören du väljer hjälpa dig med när du köper ett kontantkort.

Uppkoppling och installation av Climatech

När du är redo att börja uppkopplingen av din Climatech följer du stegen nedan eller se vår ihopkopplingsvideo.

  1. Packa upp Climatech-enheten, och sätt i strömsladden i båda ändar, en i väggen och en i dosan. Vänta sedan 30 sekunder.
  2. Ta fram sim-kortet och sätt det med den guldiga sidan upp och den sneda kanten mot Climatech-enhetens övre sida. Se till att trycka in tills du måste klicka fast sim-kortet.
  3. Ladda sedan ner applikationen “CTSmall heat pump controller” på din smartphone eller smarta enhet och öppna den.
  4. Längst upp till vänster finns det tre vertikala streck, klicka på dessa för att öppna menyn. Välj “Lägg till ny styrenhet”.
  5. Fyll sedan i ditt telefonnummer innehållande landskod, t.ex. +4670123456, klicka nästa eller välj nästa fält.
  6. I fält nummer två väljer du pinkod till enheten, som kommer att anges innan varje kommando. Rekommendationen är att ha 1234.
  7. Välj märke på värmepumpen/luftkonditioneringen du har, det är viktigt att du väljer rätt tillverkare - så att signalerna från Climatech-enheten blir korrekta till din pump.
  8. Du kan sedan i nästa fält välja att namnge styrningen, t.ex. “Stugan” eller “Landet”.
  9. Under larminställ ändrar du önskade nivåer för att mottaga låg- och högtemperaturlarm, klicka på respektive fält för att ändra temperaturnivåerna.
  10. I nästa fält anger du ett, eller flera, telefonnummer som kan mottaga eventuella larm från Climatech-enheten. Dessa ska då vara inklusive landskod. OBS! Numret bör vara till fastighetsägaren eller brukaren!
  11. Klicka sedan på knappen “ADD” och skicka meddelandet som applikationen har skapat. Invänta sedan att du får svar från enheten.
  12. När du fått svars-SMS från enheten är konfigureringen klar. Du kan nu montera Climatech-enheten på bestämd plats.

 

Montering och positionering av Climatech GSM enheten

När du har gjort färdigt inställningarna till enheten är det dags att montera enheten på väggen, eller på den avsedda platsen. Här nedan finns ett par grundläggande regler för var man bör placera enheten.

Regler för positionering av Climatech enhet

Climatech-enheten har två infraröda lampor för att skicka signalerna till din värmepump eller luftkonditionering. Den nedre lampan sänder sin signal i 90° (Rakt fram) och den övre lampan i 45° (Snett uppåt).

Det är i graderna mellan dessa två lamporna som Climatech-enheten kan sända signaler - det är därför viktigt att man placerar enheten så att värmepumpen är inom denna räckvidd.

Man bör även placera enheten där den inte påverkas av sol eller kyla, då detta kan trigga onödiga larm. En tumregel är “Så neutralt som möjligt är bästa plats”.

 

Ändra driftinställningar

När inställningarna är gjorda och styrningen är monterad är det dags att gå igenom hur man ändrar driften på din luftkonditionering eller värmepump med hjälp av styrningen.

Det finns två sätt att ändra inställningarna med hjälp av Climatech-enheten, genom appen eller genom att skicka ett sms. Vi går igenom dem båda här nedan.

Ändra driftinställningar för Climatech-enheten genom appen

1. Öppna upp applikationen i din telefon eller smarta enhet. Du bör nu se en vy likt denna:

2.Välj först vilket läge din pump ska gå i, genom att klicka på Kyla eller Het ovanför den stora cirkeln.

3. Temperaturen korrigerar du genom att klicka på + eller - runt den stora cirkeln. Önskar du att använda lågtemperaturfunktionen så bläddra tills att du når 8 eller 10 grader i mittcirkeln.

4. När du har valt inställningarna du önskar att använda, välj “Sänd SMS” och skicka sedan meddelandet som skapats av applikationen.

5. Invänta sedan kvittens från styrningen att inställningarna godkändes.

Ändra driftinställningar genom SMS

Alla kommandon till styrningen går att sända manuellt via ett SMS till styrningen, dessa finner du i handboken eller längre ner på vår sida.

1. Öppna din meddelandetjänst på din telefon eller smarta enhet. Mottagaren ska vara telefonnumret som hör till det sim-kort som finns i styrningen.

2. För att korrigera driften ska du börja alla kommandon med din pin-kod som du skapat tidigare, t.ex. 1234.

3. Önskar du växla mellan kyla och värme använder du orden COOL eller HEAT följt av siffran för den temperatur du vill ha, t.ex. 20. Ett kommando ser alltså ut som följande: pinkod, COOL eller HEAT, temperatur.

-Kommando för kyldrift i 20 grader: 1234,COOL,20

-Kommando för värmedrift i 20 grader: 1234,HEAT,20

4. Skicka sedan önskat kommando och invänta SMS-svar från styrningen att ändringen är genomförd.

5. För att stänga av värmepumpen ersätter du temperaturen med siffran 0 istället.

 

Felsökning och test av styrningen

Du kan enkelt kontrollera om värmepumpen eller luftkonditioneringen går att styra med din Climatech GSM styrning genom att sända ett kommando. Enklast och mest uppenbart är att testa att stänga av och sätta igång maskinen. Lyssnar inte värmepumpen eller luftkonditioneringen, så börja felsök enligt nedan.

“Enheten svarar inte på mina kommandon, jag kan inte styra värmepumpen.”

  1. Kontrollera att Sim-kortet fortfarande är aktivt och att det finns pengar. Vissa operatörer stänger ner kontantkort som inte fylls på efter ett par månader.
  2. Se till att enheten har kontakt med telenätet, detta ser du på den gröna, vänstra lampan.Den högra lampan indikerar signalstyrkan genom att blinka grönt 1 - 5 gånger och sedan rött för att avsluta.
    T.ex. Grön, Grön, Röd = signalstyrka 2 av 5.
  3. Kontrollera att operatören inte har några kända driftstörningar i området.

“Jag får kvittens från styrningen, men inga inställningar ändras.”

1. Se till att enheten har ström, antingen via batteriet eller via kabel.

2. Kontrollera att rätt tillverkare är inställd till styrningen. För att kontrollera detta kan du skicka ett meddelande med din pinkod följt av Brand till dosan, t.ex 1234, Brand. Svaret från enheten kommer att berätta vilket märke som är inställt.

“Jag får kvittens från styrningen, men inga inställningar ändras.”

3. För att korrigera tillverkare, skicka din pinkod, Brand, ditt märke (t.ex Panasonic). T.ex 1234, Brand, Panasonic.

4. Kontrollera att styrningen ser värmepumpen eller luftkonditioneringen, ändra positioneringen av enheten om den sitter felaktigt.

5. Se över de infraröda lamporna på enheten, detta gör du enklast med hjälp av en kamera via din mobiltelefon. Obs! Gäller inte alla mobiltelefoner!

6. För att kontrollera lampornas funktion, sänd kommandot: pinkod, IRTest. T.ex: 1234, IRTest.

Lamporna på styrningen kommer nu att börja blinka för att testa dess funktioner. Ta därför fram din kamera och filma mot styrningens lampor. Fungerar lamporna som de ska, kommer dessa att tändas och du kommer att se ljuset via kameran. Ser du inte något ljus, testa att byta mellan front/bakre kameran, eller en annan enhet innan du kontaktar oss.

“Jag får inga larm från min enhet, jag vet att det varit strömavbrott”

Se till att enheten har mottagit mobilnumret dit ni önskar att få larmet, detta kan ni se på två följande sätt:

Genom appen

  1. Genom appen, välj inställningar längst upp till vänster. Klicka på fliken “inställningar” och välj “Styrenheter”. Klicka sedan på den enhet som du vill ändra.
  2. Bläddra nedåt på sidan tills att du kommer till sektionen “Larmnummer” - fyll i mobilnummer samt landskod (t.ex. +4670123456) till telefonen som ska få larm.
  3. Klicka sedan på knappen “Uppdatera”.
  4. Testa larmfunktionen enkelt genom att dra ur strömsladden på styrningen och vänta någon minut. Du bör nu få ett larm om strömavbrott från dosan.

Genom SMS

  1. Öppna meddelandefunktionen, välj rätt mottagarnummer och skicka följande meddelande: pinkod, PhN1, mottagarens nummer. T.ex: 1234,PhN1, +4670123456.
  2. Kommandot ovan kan ändras beroende på vilket larmnummer som läggs in. Ska man lägga in fler nummer ändrar man siffran bakom PhN mellan 1 till 4, t.ex. PhN2 om man vill lägga till användare nummer 2.
  3. Testa larmfunktionen enkelt genom att dra ur strömsladden på styrningen och vänta någon minut. Du bör nu få ett larm om strömavbrott från dosan.

Här hittar du rätt luftvärmepump för bättre inomhusklimat