Garantier

Garantier ges utöver vad som stadgas i Konsumentköplagen resp. Köplagen. Om inget annat anges, gäller garantivillkoren både privatpersoner och juridiska personer (såsom organisationer och företag).

  Under förutsättning att installation köps av Polarpumpen: Om installation inte köps av Polarpumpen*:
AquaHeat - Poolvärme / 2 års totalgaranti
AirPatrol - Fjärrstyrning / 1 års totalgaranti
Bosch - Frånluft 3 års totalgaranti 2 års materialgaranti
Bosch - Luft-luft [1] 3 års totalgaranti 2 års materialgaranti
Bosch - Luft-vatten [1] 3 års totalgaranti 2 års materialgaranti
ComfortZone - Frånluft [4] 2 års totalgaranti 2 års materialgaranti
Daikin Bergvärme [5] / 6 års trygghetsförsäkring
Daikin - Luft-luft [6] 5 års totalgaranti 2 års materialgaranti
Dometic - AC / 2 års materialgaranti
Electrolux - AC 2 års totalgaranti 2 års materialgaranti
Fuji - Luft-luft 5 års totalgaranti 2 års materialgaranti
Fujitsu - AC 2 års totalgaranti 2 års materialgaranti
Fujitsu - Luft-luft 5 års totalgaranti 2 års materialgaranti
Fujitsu - Luft-vatten 5 års totalgaranti 2 års materialgaranti
General - Luft-luft 5 års totalgaranti 2 års materialgaranti
Invest - Luft-luft 3 års totalgaranti 2 års materialgaranti
LG - Luft-luft 2 års totalgaranti 2 års materialgaranti
LG - Luft-vatten / 2 års materialgaranti
Midea - AC 2 års totalgaranti 2 års materialgaranti
Mitsubishi - Luft-luft [2] 5 års totalgaranti 2 års materialgaranti
Mitsubishi - Luft-vatten [7] 5 års totalgaranti 2 års materialgaranti
Panasonic - Luft-luft 2 års totalgaranti 2 års materialgaranti
Panasonic - Luft-vatten 2 års totalgaranti 2 års materialgaranti
Sharp - Luft-luft 2 års totalgaranti 2 års materialgaranti
Toshiba - Luft-luft [3] 5 års totalgaranti 2 års materialgaranti
Toshiba - Luft-vatten 2 års totalgaranti 2 års materialgaranti
     
*Fr.o.m. 2015-01-01 förutsätts att värmepumpen installeras av certifierad kylfirma, för att materialgarantin ska gälla.
[1] För beställningar gjorda före 20130101: 6 års trygghetsförsäkring för privatpersoner. 3 års trygghetsförsäkring för juridiska personer.
[2] För beställningar gjorda före 20121018: 2 års totalgaranti och 5 års kompressorgaranti.
[3] För beställningar gjorda före 20121018: 2 års totalgaranti. För beställningar gjorda mellan 20121018 och 20140205: 5 års totalgaranti. För beställningar gjorda mellan 20140205 och 20141018: 2 års totalgaranti och 5 års kompressorgaranti. För beställningar gjorda mellan 20141019 och 20150716: 2 års totalgaranti.
[4] För Comfortzones frånluftsvärmepumpar lämnar vi 2 års totalgaranti. Dessutom har du som privatperson 4 års garanti genom din hemförsäkring (juridisk person: 3 år). Efter detta kan du förnya 1 år i taget hos ditt försäkringsbolag.
[5] Under förutsättning att garanti registreras på www.daikingaranti.se, efter installation.
[6] För beställningar gjorda t.o.m. 20161009: Vid köp av luft-luftvärmepump ger Daikin 5 års Kompressorgaranti. Polarpumpen ger dessutom 3 års förlängd Kompressorgaranti. -Totalt 8 års Kompressorgaranti. Under förutsättning att garanti registreras på www.daikingaranti.se, efter installation.
[7] Mitsubishi erbjuder dessutom upp till 14 års trygghetsförsäkring, förutsatt att du registrerar din garanti på www.arctic.se/me. Innan den 5-åriga garantin har löpt ut kommer du att få ett erbjudande om att förlänga din trygghet med Mitsubishi Electrics trygghetsförsäkring, som förnyas årsvis upp till 14 år. Trygghetsförsäkringen är ett komplement till din hemförsäkring. Läs mer här https://mitsubishivillavarme.se/trygghetsforsakring/

Totalgaranti

Med totalgaranti menas att om det uppstår fel på själva produkten eller ingående komponenter kommer en installatör och ersätter den trasiga delen. Garantin gäller ej skador orsakade pga handhavandefel. Ej heller skador från yttre åverkan som tex blixtnedslag eller skadegörelse.

Korrekt handhavande formuleras i respektive bruksanvisning. Det förväntas även att värmepumpen handhas med sunt förnuft för att undvika att skador på pumpen skapas. Läs om Skötsel och Felsökning.

Kompressorgaranti

Kund har rätt att få en ny kompressor skickad till sig, om kunden kan påvisa fel på den befintliga. Kunden ansvarar själv för att den nya kompressorn monteras korrekt. Polarpumpen kan neka kunden en ny kompressor om kunden verkar ha fel, eller att orsaken till felet beror på bristfällig skötsel, bristfällig installation, skadegörelse el. dyl.

Kundens ansvar

Kostnader för felsökning eller monteringsarbete där Polarpumpen inte informerats och i förhand godkänt att arbete skall utföras ersätts ej. Visar det sig att installatör orsakat felet genom felaktigt montage etc, måste installatören själv stå för denna kostnad. Beror felet däremot på felaktigt handhavande kommer kunden själv att debiteras besöket. Garantin omfattar inte förbrukningsmaterial såsom filter etc. Inga anspråk på kringkostnader kan heller ställas på till exempel förlorad energibesparing etc.

Om du anser att din produkt har ett fel, kan du kontakta oss på vår reklamationsida. Vi tillhandahåller reservdelar då eventuella fabrikationsfel inträffar, förutsatt att de använts normalt och installerats i enlighet med gällande normer.