0770-777 600, vardagar 8-17 söndagar 17-22

Vanliga frågor kring beställningsförfarandet

Handla hos Polarpumpen

Är priserna inkl. moms?

Ja, alla priser på hemsidan är inklusive moms.

Säljer Polarpumpen samma modeller som andra stora aktörer, generalagenter och ”official dealers”?

Ja, vi hämtar våra produkter från samma nordenlager som de andra stora aktörerna på marknaden. Samtliga våra pumpar är nordenanpassade. Normalt sett kan man utläsa pumpens modell i beteckningen under tekniska specifikationer alternativt på klistermärket på sidan av innedelen.

Exempelvis bör samtliga Mitsubishi-värmepumpar ha ett H på slutet som garanterar att pumpen är vinterutrustad från fabrik och att vinterutrustningen är kompatibel med styrningen.

Är Polarpumpens modeller nordenanpassade?

Ja samtliga våra modeller är norden-anpassade, för att klara av vårt klimat.

Vad skall man tänka på när man väljer värmepump?

Kontrollera att pumpen är nordenanpassad, med vinterutrustning fabriksmonterat och uppdaterad styrning direkt från tillverkning. Detta kan man oftast lätt se på modellbeteckningen. Eller så ring rådgivning för upplysning om detta.

Noterna:En Mitsubishi-pump vars beteckning slutar på VA eller VAB så är det troligtvis en Italien- eller Spanien-importerad värmepump som inte alls är att jämföra med våra produkter. Samma resonemang gäller Toshiba där modellbeteckningen bör sluta på –ND. Vissa ”official dealers” och generalagenter väljer namnge sina pumpar enligt egna koncept.  Ex. ”Sverigepumpen” eller ”SuperScroll” vad gäller Panasonic, och ”Q-heat-” vad gäller Mitsubishi. Tittar man på modellbeteckningen på pumpen är det exakt samma pumpar vi säljer men inte nödvändigtvis enligt samma koncept som vissa andra aktörer. 

Varför bör jag välja Polarpumpen som min leverantör?

Vår sortimentbredd med flertalet märken och modeller, gör det enklare för dig att få en korrekt och ärlig rådgivning utan gömda avsikter att framhålla en särskild modell eller tillverkare.

Hur ligger ni till vad gäller pris och konkurrens?

Polarpumpen är marknadens prispressare. Vi försöker alltid att ligga på nordens lägsta priser för hela sortimentet och det är sällan som vi misslyckas.

Vilka garantier gäller? 

För olika märken har vi olika garantivillkor. Se Garanti.

Varför har inte Polarpumpen samma garantier för alla märken och modeller, som andra leverantörer?

Olika märken har olika leverans- och försäljningsvillkor och som större aktör i branschen får vi akta oss för att sälja de ”koncept” som andra större aktörer tagit patent på. Detta innebär att för Fujitsu där vi själva är official dealer sätter vi egna villkor som är 5 års heltäckande garanti. Andra märken som Panasonic, Mitsubishi och Toshiba där det finns andra official dealers som helst inte vill att vi säljer deras märke alls men framförallt bevakar de sina koncept på så sätt att vi omöjligt kan sälja med 5 års heltäckande garanti.

Varifrån kommer Polarpumpens pumpar?

Alla pumpar kommer från våra Nordiska generalagenter (/ Norden-lager). Det vill säga, det är samma pumpar som samtliga större aktörer säljer på svenska marknaden.

Beställning

Hur lång tid tar det från att jag lägger en beställning till att jag kan få pumpen installerad?

Detta beror på aktuell kötid vid den tidpunkt som du lägger din order, som bestäms av efterfrågan och tillgång på installatörer i ditt område. Säljaren brukar kunna ge en uppskattad kötid vid ordertillfället. 

Kan jag hämta pumpen hos er efter lagd beställning och betalning?

Nej, vi är en e-butik och vi har inget hämtlager. Våra pumpar ligger på ett högsäkerhetslager där ingen förutom behörig personal kan komma in. Vi SKICKAR alltså ut alla våra varor, oberoende ort.

Hur kan jag betala?

Det finns fyra olika sätt att betala hos Polarpumpen; 

  • PlusGiro/Förskott
  • Faktura i efterskott via Klarna eller Svea Webpay, 
  • Delbetalning i efterskott via Klarna eller Svea Webpay
  • Kortbetalning
  • Se Betalsätt.

    Kan ni hjälpa mig att lägga en beställning?

    Självklart så kan vi i samband med att kunder ringer in och rådfrågar ta uppgifterna som behövs för att lägga en beställning. Efter att vi hjälpt dig lägga en beställning får du en orderbekräftelse via mail. Efter betalning får ni kvitto på att vi har mottagit din betalning.

    Om jag beställer via e-mail vilka uppgifter behöver ni för att kunna lägga in ordern?

  • Vilken vara? (T.ex. Toshiba Polar 10)
  • Vilken tjänst? (T.ex. Standard-installation efter ROT-avdag)
  • Din e-mailadress
  • Ditt fullständiga namn
  • Fullständig installations- el. leveransadress
  • Ditt mobilnummer
  • Personnummer (om du ska betala i efterskott och om du vill utnyttja ROT-avdrag)
  • Fastighetsbeteckning (om du vill utnyttja ROT-avdrag)
  • Önskat betalsätt.
  • Får jag kvitto på min betalning?

    Du får kvitto från oss på din betalning, via e-mail. Detta e-mail fungerar även som garantibevis.  

    Får jag allegato för min bokföring om jag köper som företagare?

    Ja, det får du.

    Har ni några referenser?

    Ja, några av de kommentarer vi har fått in på senaste finner du under Referenser .

    Varför kommer jag till en sida säger ”Beställningen Misslyckades” när jag försöker lägga en beställning?

    Om du har valt betalsätt faktura eller delbetalning är det högst troligt att anledningen till att din beställning inte gå igenom är att den automatiska kreditkoll som utförs när du trycker på beställningsknappen, nekas. Testa att välja ett annat betalsätt, t.ex. plusgirobetalning eller kortbetalning. 

    Gör ni hembesök innan beställning?

    Polarpumpen gör inte hembesök innan installation av luft-luftvärmepump. Gäller det köp av luft-vattenvärmepump så gör vi däremot hembesök. 

    Varför gör inte Polarpumpen hembesök för installation av luft-luftvärmepump?

    Det är inte nödvändigt att komma ut på förhand då installationen är så pass enkel. Det är mycket sällan (eller aldrig) som det INTE går att installera en luft-luftvärmepump hos en kund. De flesta andra aktörer på marknaden som gör hembesök skickar ut en säljare och inte en montör. Många gånger betyder det att säljaren ger vissa rekommendationer som inte alls stämmer överrens med vad montören anser väl på installationsdagen. 

    Är du som kund tveksam på var pumpen skall sitta och således inte kan förbereda ett eluttag så kan du med fördel använda förlängningssladd och installera ett eluttag efter att pumpen sitter på plats. 

    Varför gör Polarpumpen hembesök vid beställning av luft-vattenvärmepump?

    Det finns inte ett enda pannrum som är det andra likt och en luft-vatten installation är dessutom betydligt mer omfattande och komplicerad. Därför måste vi alltid komma ut först för att se på olika lösningar och också lämna offert på vad installationen kommer att kosta.

    Har ni något som visar att ni är en pålitlig leverantör?

    Ja, det har vi. För det första så har vi väldigt bra kreditvärdighet (AA hos Soliditet). Vi har även ’Trygg E-handel’-certifiering. Gällande priser så jämförs dessa med fördel på www.prisjakt.se. Läs även gärna våra Referenser

    Vad har jag att vinna på att beställa hos Polarpumpen framför en lokal leverantör?

    Priser: Våra priser ligger flera tusenlappar under en lokal leverantörs. Lokala aktörer brukar hänvisa just till att de finns på plats om något händer. I och med att vi normalt sett har flera kylmontörer som kan agera inom varje område skulle vi säga att vi minst lika snabbt kan ordna hjälp om något händer. 

    Sortiment: Lokala aktörer brukar inte ha så brett sortiment av märken och modeller. Polarpumpen har därmed större möjlighet att kunna sätta fingret på och hänvisa dig till så bra anpassad pump som möjligt just för dina behov. 

    Installation: Polarpumpen tillhandahåller dig även en licensierad montör som utför installationen och driftsättningen. Du har alltså större chans att dels träffa rätt gällande pumpval, tack vare vårt breda sortiment, och du har en enda kontakt som ansvarar för både köpet av pump och installationen.

    Leverans

    När kommer min pump?

    Om du har beställt endast en pump utan installation skickas din pump till angiven leveransadress. Vi anlitar Posten för leverans och vi räknar med 2-5 dagars leveranstid. Om du har beställt pump med installation skickar vi normal sett pumpen till installatören som i sin tur tidsbokar med dig som kund så snart han har mottagit din pump.

    Vad kostar frakten?

    Du ser fraktpriset när du väl har klickat dig vidare till kassan och i den orderbekräftelse som du får via e-mail i samband med din beställning. Ingen extra fraktavgift utgår för utrustning som beställs tillsammans med värmepump. Se Fraktpriser.

    Kan jag spåra min beställning?

    Ja, om du har beställt pumpen för leverans till din egen adress skall du få ett mail med kollinummer. Via www.posten.se kan du spåra din beställning.

    Reklamation

    Vem vänder jag mig till om det blir något fel och jag vill ha hjälp?

    Via sidan Reklamation hittar du information om hur du först och främst kan säkerställa att du själv inte kan lösa problemet. Där finns även möjlighet att fylla i ett formulär som kommer att sätta dig i kontakt med reklamationsavdelningen. Har du möjlighet att ta bilder som kan underlätta bedömningen eller beskriva problemet mer ingående så löser ärendet sig som regel snabbare. Skicka i så fall bilderna till [email protected] och märk mailet med ditt ursprungliga ordernummer (t.ex. 16550).

    Ansvarar Polarpumpen för installationen?

    Ja, vi ansvarar för installationen under förutsättning att du har köpt installationen av oss.